Ezeket vidd magaddal hosszú útra, ha aludni szeretnél

2019-03-29 18:54

Nagyon szeretek utazni. Ez tény. De az is tény, hogy ez a szeretet valamelyest függ az utazás körülményeitől is. Millió apróság van, amitől a legjámborabb ember agyvize is felforrhat egy 7-8 órás út során, legyen az repülő, busz, vonat, autó. Késik a jármű, nincs elég hely a lábunknak, mellettünk végig üvölt a gyerek, túl meleg van, túl hideg van, és így tovább... Mind közül az egyik legbosszantóbb, ha nem tud az ember aludni, hogy gyorsabban menjen az idő, és hogy kevésbé gyűrött fejjel érkezzen a célállomásra. Nézzük is, mik a legalapvetőbb kellékek egy kényelmes úthoz!

 

Nyakpárna

Mindenki ismeri azt az állapotot, amikor már holt fáradt és kezdene elaludni, de pont, amikor eljutna alfából bétába, hirtelen „leesik” a feje és felriad rá.

Erre találták fel azt a bizonyos nyaktámasztót, ami engem éppen annyira frusztrál, mint amennyire hasznosnak tartom. Vagyis eléggé. Amikor még évekkel ezelőtt először került a kezembe egy ilyen, belebújtam, nem támasztott semmit, úgyhogy félre is dobtam és le volt rendezve a dolog. Aztán amikor a repülés előtti várakozásnál észrevettem, hogy sokaknál van ilyen, elfogott a bizonytalanság: hogyhogy nekik bevált? Az én nyakszerkezetem más, mint a többieké, vagy mi? Nos, nem. Kiderült, hogy amikor egyszer felvettem 2 másodpercre ácsorgó helyzetben, akkor azért nem ért semmit, mert nem arra a pozícióra találták fel. Kell lennie valaminek a fej mögött (fal, ülés vagy fejtámla), ami hátulról kitartja a párnát.

Ettől függetlenül nem a szívem csücske; mindig igazgatom egy sort, ha felteszem, és mindig úgy gondolom, ha csak egy picit keményebb lenne, hatásosabb lenne. Viszont miután már megszoktam az érzetét magamon, és kezdek elálmosodni, akkor tényleg nagy segítség. Szóval ha nem akarsz „bólogatni” elalváskor, sem a melletted ülő vadidegen vállán kikötni, akkor melegen ajánlom!

 

Pléd

Egyik évben távolsági busszal kellett utaznom; ősz volt, kora hajnal, álmos voltam. Ha ez önmagában nem lenne elég ahhoz, hogy fázzak, még a légkondit is alaposan felcsavarták a buszon. Azonban valamilyen csodálatos megvilágosodás folytán még otthon beraktam a hátizsákomba egy kisebb méretű plédet, mert tudtam, hogy egész napos utazás vár rám, és az én igényem a szobahőmérséklettel kapcsolatban valahogy sosem egyezik a többi emberével. Ez a pléd életet mentett. Beburkolóztam, és aludtam, mint a tej. Utána láttam, hogy mások is hoztak magukkal ilyen-olyan takarószerűt, szóval nem is volt annyira fura látvány.

A hosszútávú utazók pontosan tudják, hogy csakis a kényelem számít, semmi más. Ha az mackónadrágot és pokrócot jelent, akkor azt.

Hosszú repülőjáratokon általában adnak valamilyen kis plédet, de ha belefér a kézi poggyászba egy saját, akkor hajrá. Nem kell kuncsorogni érte, bármikor ott van veled, ismerős, puha meleg. Fej alá is gyűrmölhető párnának.

 

Fülhallgató/Füldugó

Repülőn nem érdemes zenét hallgatni, mert annyira hangos a motor zúgása, hogy túlságosan fel kellene hangosítani ahhoz, hogy túlharsogja a gép zaját. A fülhallgatómat én mégis szinte mindig felteszem, éppen azért, mert tompítja a monoton zúgást. És mivel 10-ből 9-szer egy üvöltő kisgyerek ül valahol a közelemben, olyankor is jól jön. (Introvertáltaknak mondom, hogy az csak bónusz, hogy ha rajtad a fülhallgató, valószínűleg nem próbálnak beszédbe elegyedni veled.)

Ha a fülhallgatónál diszkrétebb megoldást szeretnél, nyugodtan használj füldugót, főleg, ha kifejezetten aludni szeretnél. Érdemes valamilyen rugalmas anyagból készült, puha füldugót venni, ami lehet szilikonos, memóriahabos vagy akár viaszos is. Mind könnyedén beszerezhető a gyógyszertárakban vagy drogériákban.

 

B vitamin / Cocculine

Hosszú úton sokaknak okoz problémát a hányinger és nyomottság érzése (főleg, ha mozgó járművön huzamosabb ideig olvasunk), és ez alól én sem vagyok kivétel. Amikor először utaztam 9 órát repülőn, végig émelyegtem, az első perctől az utolsóig. Ez egyfajta utazásos tünet volt, amit mostanra kinőttem, de van egy eset, ami még mindig rám hozza a hányingert: ha éjszaka utazom és sötét van odakint, magyarán nem látok ki az ablakon. Ezért nem szeretem, amikor lehúzzák az ablakvédőt körülöttem a repülőn, vagy amikor behúzzák a függönyt a buszon. Ha nem tudok messzire elbámulni, akkor bezártság érzetem lesz, és émelyegni kezdek.

Nos, erre a típusú rosszullétre mindig B vitamint szedtem, amikor tudtam, hogy hosszú (éjszakai) útra megyek. A B vitamin sok mindenre jó, erősíti az idegrendszert és lenyugtat. Nem utolsósorban tehát abban is segít, hogy könnyebben lecsillapodj, és aztán elaludj. Rendes altató helyett a B vitamin egy olyan alternatíva, ami mindenképpen jótékony hatással bír. A másik, ami nekem bevált, az a homeopátiás Cocculine tabletta. (Most ne menjünk bele, hogy ér-e valamit a homeopátia vagy sem; ez esetben nekem ért). Ez kifejezetten utazásos émelygésre van, úgyhogy ezt is be lehet vetni egy-egy tengereken átívelő, hosszadalmas gyötrődés alkalmával.